امروزه آمادگی برای آزمون آیلتس (IELTS Exam) با استفاده از هوش مصنوعی، به یک ضرورت تبدیل شده است و سالانه هزاران نفر در سرتاسر دنیا با استفاده از طیف گسترده‌ای از امکانات که در ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد، خود را به آمادگی حداکثری برای شرکت در آزمون آیلتس می‌رسانند.

آیا شما هم به دنبال یک ابزار هوش مصنوعی برای آمادگی در آزمون آیلتس هستید؟ به شما تبریک می‌گوییم. چون در این صفحه هر چیزی را که لازم است در این باره بدانید به شما خواهیم آموخت! پس بدون چشم بر هم زدن! تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

توجه: تماس ابزارهای هوش مصنوعی که در این مقاله معرفی می‌شوند، یا به طور کامل رایگان هستند، یا حداقل می‌توان با امکانات محدودتر از نسخه‌ی رایگان آن‌ها استفاده کرد!

آیلتس با هوش مصنوعی

آمادگی آیلتس IELTS با هوش مصنوعی

تا قبل از آنکه در 30 نوامبر سال 2022 ابزار هوش مصنوعی ChatGPT توسط شرکت Open AI معرفی شود، قلمرو فعالیت هوش مصنوعی بیشتر محدود به فیلم‌ها بود! و خیلی از افراد هیچ‌گونه تصوری نسبت به امکاناتی که هوش مصنوعی می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار بدهد نداشتند.

زبان‌آموزانی که قصد آمادگی برای آزمون آیلتس را داشتند نیز از این قاعده مستنثی نبودند. در آن دوران به طور سنتی روش‌های خاصی برای آمادگی در آزمون آیلتس مورد استفاده قرار می‌گرفت، از جمله شرکت در کلاس‌های آیلتس یا پرینت کردن و سپس مطالعه‌ی جزوات و پکیج‌های آیلتس که در اینترنت پیدا می‌شود و حل کردن سوال از آنها.

اما امروزه هوش مصنوعی به عنوان یک بازی‌عوض‌کن (Game-changer) وارد عمل شده است و یادگیری زبان را به غایت تسهیل کرده است.

آمادگی آیلتس IELTS با هوش مصنوعی

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی برای کسب حداکثر آمادگی ممکن در آزمون زبان انگلیسی آیلتس استفاده کنید و مستقل از اینکه سطح زبان عمومی (General English) شما چقدر است، به راحتی بین 0.5 تا 2 نمره، نمره‌ی کلی (Overall score) خود را در آزمون آیلتس بهبود ببخشید.

مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی برای آزمون آیلتس

از هوش مصنوعی می‌توان برای همه‌ی ابعاد یادگیری زبان انگلیسی، شامل آشنایی با کلمات (Vocabulary)، کالوکیشن‌ها (Collocations)، تقویت گرامر، تصحیح رایتینگ، تصحیح اسپیکینگ و غیره استفاده کرد. مهارت‌هایی که قبولی در آزمون آیلتس با نمره‌ی مناسب (یعنی 6 به بالا) بدون این مهارت‌ها امری بسیار بعید به نظر می‌رسد!

با این حال برخی از کاربردهای خاص هوش مصنوعی برای تقویت مهارت‌های مورد نیاز برای آزمون آیلتس وجود دارد که حداقل از سوی زبان‌آموزان ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موارد را در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

یادگیری لغات پرتکرار آیلتس با هوش مصنوعی

برای در اختیار داشتن لیستی از مهم‌ترین و پرتکرارترین واژگان در آزمون آیلتس می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی ChatGPT کمک بگیرید. برای مثال فرض کنید من مایل هستم تعدادی واژه‌ی مهم و متداول را در زمینه‌ی اعضای بدن  مطابق تصویر زیر، کافیست پرامپت زیر را به او بدهید:

Hello. I am preparing for the IELTS exam.
Please give me a list of 30 very common English words related to body parts for me to review and remember.
Please write the Persian translation of each word in front of it.

یادگیری لغات پرتکرار آیلتس با هوش مصنوعی

نتیجه هم که در تصویر آمده است 😊.

توجه داشته باشید شما می‌توانید در هر بار پرامپت‌نویسی، به جای 30 تا، بسته به هدفی که در سر دارید و بسته به زمانی که تا آزمون‌تان باقی مانده است، تعداد بیشتری را درخواست نمایید.

همچنین در صورتی که از سطح زبان عمومی خودتان اطلاع دارید، می‌توانید متناسب با سطح زبان خود پرامپت فوق را تغییر بدهید. برای مثال به پرامپت زیر دقت کنید:

Hello. I am a C2 English language learner and I am preparing for the IELTS exam (my goal is to get a score of 8).
Please give me a list of 30 very common English words related to body parts "that are classified as C1 or C2" so that I can review and memorize them.
Please write the Persian translation of each word in front of it.

همانطور که مشاهده می‌کنید، نتیجه کلماتی با سطحی بسیار بالاتر شد:

یادگیری لغات پرتکرار آیلتس با هوش مصنوعی

همچنین از این ابزار می‌توانید برای پیدا کردن کالوکیشن‌های رایج و مهم که در بهبود نمره آیلتس بسیار موثر هستند نیز استفاده کنید. برای مثال فرض کنید می‌خواهیم تعدادی کالوکیشن درباره موضوع “سفر” را با تکیه بر کتاب بسیار مهم English Collocations in Use کمبریج پیدا کنیم.

به پرامپت زیر دقت کنید:

Hello. I wanted a list of collocations related to the topic of travel from the Collocations in Use Cambridge book.
Please write the Persian translation of each word in front of it.

نتیجه محشر است!

یادگیری لغات پرتکرار آیلتس با هوش مصنوعی

توجه داشته باشید استفاده از ChatGPT برای یادگیری آیلتس واقعاً معرکه است و تکنیک‌ها و پرامپت‌های بسیار مهم دیگری نیز وجود دارند که مدرسان الو آیلتس آن‌ها را در کلاس‌های خصوصی و گروهی به زبان‌آموزان خود آموزش می‌دهند!

برای اطلاع از دوره‌های زبان الو آیلتس اینجا را کلیک کنید

تقویت رایتینگ آیلتس با هوش مصنوعی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی برای آمادگی هر چه بیشتر در آزمون آیلتس، تصحیح رایتینگ است. رایتینگ بدون شک چالش‌برانگیزترین مهارت آیلتس برای اکثر شرکت‌کنندگان است.

راهکار سنتی که برای تصحیح رایتینگ به کار گرفته می‌شود، ارسال آن برای معلم و درخواست تصحیح و رفع اشکال از آن با پرداخت هزینه‌ی حق‌التدریس است.

اگرچه این راهکار نیز هم‌اکنون کاملا توصیه می‌شود (زیرا تجربه‌ی استاد از برخی جهات می‌تواند به مراتب بهتر و مفیدتر از نسخه‌های فعلی هوش مصنوعی باشد)، اما شما می‌توانید اشکالات خود را از طریق هوش مصنوعی نیز به صورت رایگان برطرف کنید.

یکی از توصیه‌شده‌ترین روش‌ها برای تصحیح رایتینگ آیلتس با هوش مصنوعی، استفاده از وبسایت SmallTalk2Me است که به شما نمونه سوال رایتینگ را می‌دهد، شما متن موردنظرتان را تایپ می‌کنید و در نهایت تصحیح رایتینگ آیلتس شما انجام شده و نتیجه به شما گزارش می‌شود.

ورود به سایت SmallTalk2Me برای تصحیح رایتینگ آیلتس

اما روش رایگان دیگر برای تصحیح رایتینگ آیلتس، استفاده از وبسایت ieltspodcast.co است. مزیت این وبسایت نسبت به سایت قبلی این است که نیازی نیست به سوالات خود وبسایت پاسخ بدهید. بلکه می‌توانید موضوع رایتینگ دلخواه خودتان را داشته باشید و بر اساس آن هوش مصنوعی رایتینگ شما را تصحیح خواهد کرد.

ورود به سایت ieltspodcast.co برای تصحیح رایتینگ آیلتس

البته بزرگترین عیب این سایت این است که تصحیح آن نسبت به SmallTalk2Me (یا نسبت به تصحیح توسط معلم زبان) از دقت کمتری برخوردار است، و همچنین سوالاتی که دارای “شکل” هستند را نمی‌توانید در آن تصحیح کنید.

استفاده از نسخه‌ی 4.0 رایگان ChatGPT در وبسایت یا بات تلگرامی برای تصحیح رایتینگ آیلتس توصیه نمی‌شود.

تقویت رایتینگ آیلتس
تقویت اسپیکینگ آیلتس

تقویت اسپیکینگ آیلتس با هوش مصنوعی

اما برای تقویت اسپیکینگ آیلتس با هوش مصنوعی نیز ابزارهای بسیار زیادی ایجاد شده است که به طور کلی به دو بخش 1) وبسایت‌ها و 2) اپلیکیشن‌های موبایل دسته‌بندی می‌شوند.

با این حال بدون شک مهم‌ترین و بهترین و موثرترین ابزار هوش مصنوعی برای بهبود قدرت اسپیکینیگ با تمرکز بر آزمون آیلتس، ابزار SmallTalk2Me (نسخه‌ی پولی آن) می‌باشد.

ورود به سایت SmallTalk2Me برای تقویت اسپیکینگ آیلتس

یکی دیگر از وبسایت‌ها برای تقویت قدرت اسپیکینگ با هوش مصنوعی، وبسایت Speak & Improve است که در آن می‌توانید با یک روبات بامزه به انگلیسی صحبت کنید:

ورود به سایت Speak & Improve برای تقویت اسپیکینگ آیلتس

برخی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای موبایل (اندرویدی) برای تقویت اسپیکینگ آیلتس نیز در ادامه آمده است (برای دانلود هر کدام باید پروکسی خود را روشن کنید و روی لینک‌ها کلیک کنید):

دانلود اپلیکیشن اندروید اسپیکینگ آیلتس IELTS Speaking Test AI

دانلود اپلیکیشن اندروید اسپیکینگ آیلتس  ILTS Speaking Tests

استفاده از چت جی پی تی ChatGPT برای آیلتس

در گام اول شما باید در یک پلتفرم مبتنی بر آخرین نسخه‌های ChatGPT عضو شوید.

الف) روش اول استفاده از سایت ChatGPT-4o است. برای این کار کافیست وارد لینک زیر شوید:

https://chat.openai.com/

سپس مراحل ثبت نام را دنبال کنید تا بتوانید با آخرین نسخه ChatGPT گفتگو کنید و پرامپت‌های خود را برای استفاده در آزمون آیلتس به آن بدهید.

ب) روش دوم نیز استفاده از بات‌های تلگرامی هوش مصنوعی است که آدرس مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آمده است:

https://t.me/GPT4Telegrambot

هر دوی این روش‌ها، ارتباطی رایگان و البته تا حدی محدود (از نظر تعداد پرامپت‌های روزانه یا هفتگی) را با هوش مصنوعی ChatGPT برای شما به همراه خواهند داشت. البته که این محدودیت‌ها مانعی برای آمادگی آزمون آیلتس با استفاده از هوش مصنوعی نیست و به قول معروف کار شما را راه می‌اندازد!

در گام بعدی شما باید پرامپت‌هایی را به هوش مصنوعی بدهید تا به شما در تالیف جزوه‌ی اختصاصی خودتان کمک کند. فهرستی از تعدادی از این پرامپت‌ها در ادامه آمده است:

هوش مصنوعی chatgpt آیلتس

پیدا کردن لیستی از کالوکیشن‌های کتاب کمبریج بر اساس موضوع مورد نظر:

I wanted a list of collocations related to the topic FIELD of the Collocations in Use Cambridge book.
// فراموش نکنید که در پرامپت بالا به جای FIELD  شما باید موضوع را بنویسید (برای مثال سفر، توصیف ویژگی‌های ظاهری، زادگاه و...).

پیدا کردن لیستی از ۱۰۰۰ فعل متداول انگلیسی:

I want a list of 1000 of the most basic and common verbs in the English language.

پیدا کردن لیستی از مهم‌ترین و متداول‌ترین صفات توصیف ویژگی‌های ظاهری در زبان انگلیسی:

I want a list of 100 of the main and most common adjectives describing the appearance of humans in the English language.

پیدا کردن لیستی از مهم‌ترین و متداول‌ترین صفات توصیف ویژگی‌های شخصیتی در زبان انگلیسی:

I want a list of 100 of the main and most common traits describing human personality in the English language.

همچنین بهتر است در پایان هر یک از پرامپت‌ها به عبارت زیر را نیز اضافه کنید و بعد برای هوش مصنوعی پیام را ارسال کنید، تا پاسخ بهتری دریافت نمایید:

— اگر مایلید معنی عبارات نیز برای شما نوشته شود (اختیاری):

Write the Persian meaning of each in front of it.

— اگر مایلید به هوش مصنوعی اطلاع دهید که دنبال چه هدفی هستید (توصیه‌شده):

My goal is to prepare for IELTS (with a score of YOUR_DESIRED_SCORE) and I want to memorize them.
// که به جای YOUR_DESIRED_SCORE باید نمره مورد نظر خودتان را بنویسید، مثلا 6 یا 6.5 یا... .

سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای آزمون آیلتس

ابزار Typeng برای آزمون آیلتس

Typeng یک شبیه ساز تمرینات گرامر انگلیسی رایگان است که به کاربران کمک می کند تا از طریق پر کردن جاهای خالی و پاسخ دادن به سوالات، زمان‌های مختلف (از حال ساده تا آینده) را تمرین کنند. این یک منبع موثر برای افزایش مهارت زبان انگلیسی است.

ابزار English Coach AI برای آزمون آیلتس

یک ابزار زبان شخصی سازی شده توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد است. بازخورد بلادرنگ و راهنمایی‌های متخصص را برای افزایش مهارت‌های گفتاری کاربران برای تنظیمات حرفه ای مانند مصاحبه و … ارائه می دهد.

ابزار Langotalk برای آزمون آیلتس

Langotalk به عنوان یک ابزار مبتنی بر چت هوش مصنوعی به کاربران کمک می‌کند (به ادعای سازندگان) زبان‌ها را 6 برابر سریع تر یاد بگیرند و از 8 زبان مختلف از طریق غوطه وری، یادگیری، به خاطر سپردن و تمرین پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند در کمتر از 2 دقیقه برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام کنند.

ابزار LingoExpress برای آزمون آیلتس

LingoExpress نام یک ابزار یادگیری چند زبانه است که بیش از 65 زبان را پوشش می‌دهد. کتاب، محتوای صوتی، کلمات روزانه، آموزش هوش مصنوعی و سبک‌های مختلف یادگیری را در کیندل و تلفن‌های هوشمند ارائه می‌کند و یادگیری زبان را برای همه سنین مؤثر و لذت‌بخش می‌کند.

ابزار AISpeak برای آزمون آیلتس

AISpeak یک برنامه هوش مصنوعی است که از طریق قابلیت‌های ضبط و بازخورد به بهبود مهارت‌های انگلیسی زبان کمک می‌کند. تلفظ، واژگان و اعتماد به نفس را از طریق جلسات تمرین انفرادی یا شریک و فعالیت‌های تعاملی مانند بازی‌های واژگانی افزایش می‌دهد.

ابزار Langchats برای آزمون آیلتس

Langchats یک شریک زبان مبتنی بر هوش مصنوعی برای بیش از 30 زبان است. این مکالمه طبیعی، ترجمه، پاسخ‌های صوتی و ویژگی‌های تصحیح را با استفاده از فناوری ChatGPT ارائه می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تسلط، لهجه‌ها و مهارت‌ها را به راحتی بهبود بخشند.

4.7/5 - (3 امتیاز)